Jongeren naar de top - Balans als basis - 26 mei 2021

Bijgewerkt: jun 3

Herken jij je eigen stresssignalen? Zo niet, dan moet je daar eerst eens mee aan de slag. Als je ze wel kent, dan is het belangrijk dat je ze op tijd herkent of juist probeert te voorkomen. Dat was de boodschap van Thijs Launspach op het online Younglink event op woensdag 26 mei (die je overigens hier kan terugkijken!).


Thijs vertelde ons over stress en burn-out. Het is wetenschappelijk bewezen dat een bepaald level van stress belangrijk is om te kunnen excelleren in wat je doet. Het is de 'gezonde spanning' waar we met zijn allen vaak naar verwijzen. Maar bij een grote mate van stress kan je chronisch gestrest raken. Dit kan resulteren in een burn-out, iets waar young professionals maar ook mensen uit alle leeftijdsgroepen mee te maken kunnen krijgen.


Thijs: 'Wat we weten is dat mensen tussen de 25 en 35 jaar sowieso in een drukke fase in het leven zitten. Je zet in die tijd je eerste grote stappen op werkgebied, gecombineerd met een jong gezin, een kinderwens of met een heel druk sociaal leven. Ook denk ik dat young professionals op sommige vlakken extra gevoelig zijn voor stress. Bijvoorbeeld omdat het de groep is die vanaf de opvoeding al heeft meegekregen 'jij kunt worden wat je wil als je maar genoeg je best doet'. Wat op zich natuurlijk een overtuiging is die je in staat stelt om grootse dingen te bereiken, maar die ook wel een beetje zegt 'als het niet lukt in je leven, is het volledig je eigen schuld'. Ze krijgen het gevoel belangrijke en grote dingen te moeten doen om de moeite waard zijn als mens.'


Het is dus ontzettend belangrijk dat we stress op tijd signaleren. Maar hoe doe je dat? Een eerste, en vooral makkelijke tip, is om te kijken of jij jouw eigen signalen herkent. Zijn ze emotioneel en ben je snel prikkelbaar? Of zijn ze bij jou lichamelijk en zit je nek direct vast of krijg je spierpijn? Het is even een zoektocht maar zeker de moeite waard. Tips die Thijs gaf die je direct in de praktijk kan toepassen zijn de tips die stress zoveel mogelijk helpen voorkomen. Even op een rijtje:

  1. Zorg voor voldoende en kwalitatieve slaap. Dat betekent dus niet alleen lang genoeg, maar ook op een lekker bedje, met een fijne temperatuur en in een heerlijk rustige gemoedstoestand;

  2. Eet gezond en zorg dat je zoveel mogelijk groenten, noten en gezonde vetten binnenkrijgt. Nogal wiedes maar wel vermeld: minder je koolhydraatinname;

  3. Beweeg, en dat betekent minstens 30 minuten aaneengesloten per dag. Of dat nu een HIIT is of een wandeling, als het maar een half uur beweging is;

  4. Maak tijd voor je vrienden, je familie en je hobby's. Het is belangrijk om naast je werk ook je sociale contacten te hebben en houden;

  5. Blauw licht is niet oké. Beperk je schermtijd dus zoveel mogelijk. Zet bijvoorbeeld je meldingen van je telefoon uit;

  6. Last but not least: zorg goed voor jezelf! Je mag best een keer een fout maken, of een keer flink balen! Gun jezelf de tijd zoals je dat een ander ook zou gunnen.


Na een korte presentatie over stress en burn-out beantwoordde Thijs de vragen van de kijkers. Dat waren er nogal wat! Misschien kwam dat wel omdat we onder de vragenstellers twee van Thijs zijn boeken weggaven. Aaltsje en Channa wonnen beiden een boek: veel leesplezier gewenst!


Een kijkje achter de schermen...

Een vervolg op dit event: 9 juni 2021

Op 9 juni kun je van 16.00-17.00 uur met HR-toppers en directeurs van Noordelijke organisaties in gesprek. Hoe begeleiden zij young professionals naar de top binnen hun organisatie? En in welke mate hebben zij oog voor de mentale gezondheid en mate van stress die daarbij komt kijken? Welke tips en tricks hebben zij voor jou?


We hebben al een aantal gave organisaties die erbij zijn bevestigd gekregen, waaronder: Rabobank, RUG, UMCG, Hanzehogeschool Groningen, NHL Stenden, Gemeente Midden-Groningen en Martini Ziekenhuis.


Hier vind je meer informatie en kan je je aanmelden. Tot dan!


81 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven